Toch ging deze winst ten koste van het aantal verkochte Volkswagenmodellen,
dat in 2008 daalde met 7,8 procent ten opzichte van 2007.

Dat blijkt uit een eerste analyse door bureau Aumacon van de voorlopige
cijfers van RDC Datacentrum waarover Autokompas donderdag bericht.

Ford tweede
Ford bezet de tweede plaats met 43.550 verkochte auto’s en verwees daarmee
Opel met 40.870 auto’s naar de derde plek. Het Duitse merk zag zijn volumes
het sterkst dalen van alle andere automerken.

Er werden in Nederland 14,5 procent minder Opels verkocht. Opel was van 1969
tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in Nederland.

Onder de dertig bestverkochte merken was 2008 met name voor Dacia, Honda en
Mini een topjaar. Zij zagen hun aantal verkochte auto’s flink stijgen.
Verliezers waren er ook: Chrysler, Alfa Romeo, Saab en Kia.

De Volkswagen Golf was de meest populaire auto, gevolgd door de Peugeot 207 en
de Opel Corsa.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl